Archive

Visma | Raet

Van Raet naar Visma | Raet

Sinds 2015 werken we al samen met Raet. Wij zijn toen begonnen met de rebranding van het oude Raet naar het nieuwe Raet. De afgelopen jaren waren we verantwoordelijk voor conceptontwikkeling, huisstijlbeheer en ondersteuning van diverse afdelingen. In 2019 werd Raet overgenomen door het Noorse bedrijf Visma.

 

Omdat Visma nog een redelijk onbekende speler was op de Nederlandse markt en Raet al een legacy van vijftig jaar heeft, blijft de naam Raet behouden maar volgt er een rebrandingstraject naar de visuele identiteit van Visma. Samen met de brandmanager en de marketingafdeling verzorgen wij de rebranding van alle huisstijl-items en communicatiemiddelen.

 

Lancering

Een fusie of overname is een spannende tijd. Wat gebeurt er met (dubbele) functies? Komt er een nieuwe visie? En welke dan? En wat betekent dit voor mij? De overname van Raet door Visma was strategisch het beste wat Raet kon overkomen. Daarom hebben we voor het communicatie concept ook echt gekozen voor de boodschap dat twee krachten samen gaan. En deze boodschap hebben we gebruikt voor de kennismaking met de nieuwe visuele identiteit. We zijn begonnen met een starters kit. Een branded tasje op ieders bureau met de nieuwe ‘kantoor tools’. En om de fusie te vieren en de vernieuwde brandwaarden en visie te introduceren werd er een event georganiseerd waarvan GSTALT het communicatieconcept heeft mogen bedenken en in samenwerking met Edel Events de uitrol hiervan heeft mogen uitvoeren. Een mooie start!

 

Externe collega’s

De samenwerking met de marketingafdeling, het beheren van de visuele identiteit én het ontwikkelen van (bijna) alle communicatie middelen is iets wat goed bij GSTALT past. Onze korte lijnen, flexibele inzet en, uiteraard onze creativiteit is een perfect match en wordt als zeer prettig ervaren. Van leverancier naar externe collega… Samen bouwen aan een merk!

Infomedics

In 2019 was de kogel door de kerk: Infomedics en Famed gaan samen verder. Wie had dat gedacht? Sinds 2016 werkten we al nauw samen met Famed en was Infomedics nog dé concurrent. De pitch was duidelijk: er moest een nieuwe naam en een nieuwe positionering komen. “NewCo” wil een klantgericht en sympathiek “merk” zijn en worden. De leidraad voor de gewenste uitstraling: flow, gemak, eenvoud, helder, neutraal, efficiency, verbinden, schakel.

 

We hebben de pitch ingestoken met het advies om van Infomedics niet zozeer een hip merk te maken, maar het te (her)positioneren als een autoriteit, met daarbij passende uitstraling en kleuren. Dit ligt ook ten grondslag aan de roze envelop: heel herkenbaar en associatief (en met 15.000.000 enveloppen per jaar ook nog eens een hele mooie manier van ‘branding’).

 

We winnen de pitch, wel met het verzoek de visuele identiteit iets hipper te maken. Samen met het marketingteam wordt de stijl aangescherpt en beklonken. In 10 weken tijd zetten we als team alles op alles en staat er een doorgevoerde visuele identiteit. We ontwikkelen en verzorgen 6.000 welkomstpakketten, alle on- en offline huisstijlmiddelen, een huisstijlhandboek, een hele reeks aan goodies, een uitgebreid logopakket en nog veel meer. Inmiddels hebben we samen aan diverse interne en externe campagnes gewerkt en is iedereen apetrots op het nieuwe Infomedics!

Stichting PAWW

De WW- en WGA-uitkeringen zijn aangepast. Werknemers ontvangen bij werkloosheid minder lang een uitkering. Om dit op te vangen is de Private Aanvulling WW en WGA (PAWW) ontwikkeld door de sociale partners. Voor de uitvoering van de regeling en het financieel beheer is de Stichting PAWW opgericht; de bestuurders zijn voorgedragen door werkgevers- en werknemersorganisaties.

 

Logo concept

Met de start van de PAWW was het ontwikkelen van de visuele identiteit één van de onderdelen in het omvangrijke traject. De aan te passen wetgeving en het brede speelveld aan stakeholders (werkgevers, werknemers, cao partijen, vakbonden en de diverse sectoren) maakte het begin van de stichting erg complex. Wel was er het verlangen om direct een professionele en duidelijke huisstijl te ontwikkelen. GSTALT werd gevraagd om mee te doen aan een pitch om onze visie op de uitstraling te delen.

 

Vanuit het bestuur waren de eisen voor het logo de volgende:

Logo eisen: Helder, eenvoudig en uitlegbaar
Logo sleutelwoorden: Rond, verbindend, krachtig, eenvoudig, fris, modern, warm, zakelijk, nuchter en down-to-earth

 

Vanuit die vraag is het ontwerp van het logo en het gebruik van de verschillende kleuren ontstaan. We hebben de kleuren gekoppeld aan de betekenis ervan. Elke kleur staat voor een van de stakeholders, welke samen betrokken zijn bij de PAWW regeling. Ook hebben we de impact laten zien van het gebruik van verschillende lettertypen waardoor heel duidelijk een voorkeur kon worden uitgesproken. Een uitgebreid proces om een ieder de mogelijkheid te geven zijn of haar feedback en voorkeur aan te geven.

 

Visuele identiteit

Vanuit het logo zijn de verschillende huisstijl- onderdelen ontwikkeld. Ook hebben we het beeldconcept bedacht waarbij mens en werk altijd centraal staan. We verzorgden daarna ook de beeldselectie, de beeldbewerking en we hebben de basis gelegd van de corporate beeldbank zoals deze nu gebruikt wordt.

 

Brandmanagement

Om de richtlijnen van het gebruik van de huisstijl voor andere externe partijen inzichtelijk te maken, hebben we de brand-guidelines ontwikkeld: een mooi en overzichtelijk document waarin alle richtlijnen duidelijk worden uitgelegd.

 

 

Visma Connect

Visma Connect

Complex en toch zo simpel, dat is de conclusie die we na de eerste gesprekken trokken. De oplossingen gaan altijd over verbinding mogelijk maken tussen allerlei systemen, van de ene taal naar de andere, en weer retour, of via een omweg of via wat u maar wilt. En dan natuurlijk zo veilig mogelijk. Eigenlijk zijn het gewoon een soort digitale reisstekkers voor de financiële wereld die ze bij Visma Connect ontwikkelen. De grootste uitdaging was om de complexe materie zo simpel mogelijk te visualiseren; en dat van alle verschillende oplossingen. Een uitdaging die we natuurlijk graag zijn aangegaan!

 

Marketing ondersteuning

GSTALT wordt door Visma Connect ingezet voor het ontwikkelen van marketing materiaal voor interne en externe communicatie. Presentaties (Google Slides), factsheets, whitepapers, maar ook de interne branding en signing. Daar worden wij (en Visma Connect) wel blij van!

Famed

Famed is sinds 1988 een financieel dienstverlener in de zorgsector en marktleider in omvang. Als specialist in het administreren, factureren en innen van declaraties nemen wij de tijdrovende zorg over de financiële administratie van zorgaanbieders uit handen.

RAET

Raet is gespecialiseerd in HR-cloudoplossingen en daaraan gerelateerde services. Raet haar oplossingen creëren eenvoud en eenheid en geven managers en HR-professionals bij meer dan 10.000 organisaties dagelijks controle over hun HR-zaken. Zo bieden ze 1,7 miljoen medewerkers altijd en overal de mogelijkheid om hun HR-zaken te regelen in één geïntegreerd systeem, vanaf elk gewenst device. Ook verzorgen ze 1,2 miljoen uitkeringen voor pensioenfondsen en verzekeraars.

 

Raet is sinds 1965 actief in Nederland en een opkomende speler op de internationale markt. Raet en haar ruim 1.100 medewerkers opereren vanuit meer dan 15 landen wereldwijd, waaronder Nederland, Spanje, België, Peru, Chili en Argentinië.

Cyberark

Voor Cyberark zijn we de creatieve partner voor de marketingafdeling. Een concept voor een direct mailing, een idee voor een medewerkersgeschenk, of een leuk concept voor een beursstand om goed op te vallen: wij regelen het.

 

Direct mailing

Het concept voor een Attack & Defend- event was er al, alleen nu nog een leuke direct mailing en visuele uitstraling om op te vallen. We bedachten een mailing die de essentie van het event goed weergeeft; Bescherming van je data. Het slotje heeft een mooi gewicht wat natuurlijk ook nieuwsgierig maakt… wat zit er in het doosje? Een item wat je toch even op je bureau laat staan. De uitnodiging bevatte in het concept een unieke link, waarbij elke geïnteresseerde een uniek ID had welke tevoorschijn kwam achter de scratch- laag.

 

Uitvoering

De mailing werd verstuurd naar enkele honderden adressen in Nederland, België, Zweden, Finland en Noorwegen. GSTALT verzorgde voor de direct mailing het gehele proces van inkoop tot drukwerk, packaging en het verzenden. Zo doet de afdeling marketing waar ze goed in is, en doen wij de rest.

CIEP

CIEP kwam bij ons terecht naar aanleiding van de whitepapers van Raet. De stijl, opzet en frisheid sprak hen erg aan, en zo werden we uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. De wens was duidelijk, CIEP mag ook wel iets frisser worden. De visuele identiteit paste niet meer helemaal bij wie ze zijn en wat ze willen uitstralen. Het logo en de basiskleuren groen en goud moesten nog wel behouden blijven voor de herkenbaarheid.

 

Redesign

Aan de hand van de nieuw te ontwikkelen whitepapers met de daarbij horende infographics en illustraties hebben we nieuwe kleuren toegevoegd aan het huisstijlpallet. Ook de illustratie-stijl is moderner en rustiger van opzet. Oude modellen zijn herontworpen en alleen de essentiële teksten zijn toegelaten? Less is more…

Ook qua beeldgebruik hebben we verbetersuggesties gedaan. De mens en werk staan centraal, die combinatie is immers het bestaansrecht van CIEP.

 

Stap voor stap

Een rebranding doorvoeren kan resoluut in één keer, maar kan ook zeker stap voor stap. We merken dat voor veel bedrijven de stap te ingrijpend is om alles in één keer om te gooien. Naast het doorlopen van zo’n traject moet er natuurlijk ook gewoon geld verdiend worden!

Gaasterlander

We leven (gelukkig) in een tijd waarin we als consument steeds bewuster omgaan met wat we in ons winkelmandje leggen. Zo is de kip slachtoffer geweest van menig plofdiscussie, maar varkensvlees ligt onder een vergrootglas. We werken als bureau dan ook niet zomaar overal al aan mee! Onze missie is om onze relaties succesvol te maken, maar dan moeten ze bij voorkeur qua ideologie natuurlijk ook bij ons passen.

En daar was Gaasterlander. Een prachtig stukje varkensvlees, van een mooi Fries varken. Intramusculair vet geeft het vlees een unieke (oorspronkelijke) smaak. Het mooie van het concept Gaasterlander is dat de hele keten, van boer tot slachthuis, en van voedingsspecialist en dierenarts tot vervoerder, zich verbindt aan de keten. Hierdoor is er een 100% keten controle, wat het varken en het vlees ten goede komt.

 

Positionering

Er was al nagedacht over de naam en er was al een logo, maar we mochten wel aanscherpen. Hoewel sommige adviezen gaandeweg zijn gesneuveld, hebben we met z’n allen naar tevredenheid een mooi eindresultaat neer kunnen zetten.

 

Visuele identiteit

De oorsprong is gekoppeld aan het prachtige Gaasterland qua beeld en slogan, en als lancering is het verhaal erachter nog duidelijker uitgewerkt. De aandacht die ze bij Gaasterlander hebben voor het varken en het vlees, vertalen wij in de aandacht voor verpakking en instore materiaal. Fris, gezond en met aandacht ontworpen.